تاریخچه‌ی ایرپادهای اپل

ایرپاد های اپل هدفون های بی سیم با کیفیت صدای عالی و امکاناتی مانند تشخیص حرکت ،کنترل لمسی ،و سازگاری با دستگاه های اپل هستند که در این مقاله سعی داریم که به طور حرفه ای این موضوع رو مورد بررسی قرار بدیم.
تاریخچه‌ی ایرپادهای اپل

- تاریخچه‌ی ایرپاد‌های اپل از ابتدا تا امروز...

Apple Computer, Inc در 1 آوریل 1976 توسط استیو جابز و استیو وزنیاک که ترک تحصیل کرده بودند، تأسیس شد و شروع به کار کرد، که از همون اول باعث تغییر دیدگاه مردم نسبت به کامپیوترها شد.
جابز و وزنیاک می‌خواستند رایانه‌هایی را به اندازه‌ای کوچک بسازند که مردم بتوانند آن‌ها را در خونه یا محل کار خود داشته باشند. به زبون ساده، آن‌ها کامپیوتری می‌خواستند که کاربر پسند باشد. جابز و وزنیاک شروع به ساخت Apple I در گاراژ جابز کردند و کارهای خود را بدون مانیتور، کیبورد یا بدنه فروختند (که در سال 1977 تصمیم گرفتند به آن اضافه کنند). Apple II با معرفی اولین گرافیک رنگی، صنعت کامپیوتر را متحول کرد.
فروش از 7.8 میلیون دلار در سال 1978 به 117 میلیون دلار در سال 1980، یعنی سالی که اپل وارد بازار عمومی شد، افزایش یافت. آیفون، یک تلفن همراه با صفحه نمایش لمسی، که در سال 2007 معرفی شد، یکی از موفق ترین محصولات جهان بود و این شرکت از اون زمان تا الان چندین نسخه جدید منتشر کرده است.
اندکی پس از معرفی آیفون و اپل تی‌وی، این شرکت «کامپیوتر» را از نام خود حذف کرد و به «Apple Inc.» تبدیل شد، که نشان می‌دهد چیزی فراتر از رایانه‌ها است. در این مطلب به بررسی صفر تا صد تاریخچه‌ی اپل از ابتدا تا الان و به خصوص تکنولوژی‌های اخیر ایرپادها می‌پردازیم.

- صفر تا صد ایرپاد نسل اول

مدل اصلی AirPods با تراشه W1 سفارشی اپل ساخته شده که ادعا می‌شه استفاده از باتری را بهینه می‌کنه و اتصال بلوتوث بین AirPods و دستگاه انتخابی کاربر را راحت می‌کنه. این هدفون‌ها که توسط شتاب‌سنج‌ها و حسگرهای داخلی AirPods مهندسی و طراحی شدند، ممکن است تعیین کنند که چه زمانی توسط کاربر وارد یا خارج شدند، به این ترتیب هر فرم صدایی که در آن زمان پخش می‌شود متوقف یا دوباره شروع می‌شود. ایرپادها ثابت کرده‌اند که ویژگی‌های ارتباطی فوق‌العاده نرمی دارند، اتصال ایرفون به دستگاه خانگی خود به سادگی با باز کردن قاب شارژ آن‌ها فعال می‌شود.

 شرکت سازنده     Apple
            نام رسمی

 Apple AirPods 1, Apple AirPods (1st generation)

               تایپ

Wireless Headphones

            فرم فکتور

Earbuds

         معرفی به بازار

September 7, 2016

          عرضه در بازار

December 13, 2016

               ابعاد

AirPods (هر کدام): 0.65 x 0.71 x 1.59 اینچ (16.5 x 18.0 x 40.5 میلی متر) جعبه شارژ: 1.74 x 0.84 x 2.11 اینچ (44.3 x 21.3 x 53.5 میلی‌متر)

                وزن

AirPods (هر کدام): 0.14 اونس (4 گرم) محفظه شارژ: 1.34 اونس (38 گرم)

             مقاومت                                ضدآب
               اجزا

به طور خودکار روشن، به طور خودکار متصل می‌شه، راه اندازی با یک ضربه برای همه دستگاه‌های اپل شما، دسترسی سریع به سیری با دو بار ضربه زدن ،عمر باتری بیش از 24 ساعت با جعبه شارژ به سرعت در کیس شارژ می‌شه ،صدا و صوت غنی و با کیفیت سوئیچینگ بدون درز بین دستگاه‌ها

                ios

10or later

           watchOS

3or later

            MacOS

macOS Sierra 10.12 or later

           APPLE TV

Not supported

            نوع صدا

Rich, high-quality audio and voice

     فیچرها و اجزا در صدا

حذف فعال نویز با میکروفون اختصاصی

           نوع بلوتوث

Bluetooth 4.0

     کیس ایرپاد نسل یک

Lightning connector

          شارژ و قدرت

باتری لیتیوم یونی غیر قابل تعویض ،AirPods با جعبه شارژ:بیش از 24 ساعت زمان گوش دادن، تا 11 ساعت زمان مکالمه ،AirPods (یک بار شارژ): تا 5 ساعت زمان گوش دادن، تا 2 ساعت زمان مکالمه ،۱۵ دقیقه در کیس برابر با ۳ ساعت زمان گوش دادن یا بیش از یک ساعت زمان مکالمه است.

              سنسور

میکروفون‌های تشکیل دهنده پرتو دوگانه دو سنسور نوری حرکت: تشخیص شتاب سنج ،گفتار: تشخیص شتاب سنج

            نوع چیپ

Apple W1

              قیمت

$159

ایرپادهای نسل اول و دوم

با وجود تفاوت سه ساله عرضه این دو نسل ایرپاد، ایرپادهای نسل اول و دوم از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند. تفاوت اصلی بین آن‌ها این هستش که نسل اول دارای تراشه پردازشی W1 است، در حالی که نسل دوم دارای تراشه پردازشی H1 است.
تراشه H1 تمام قابلیت‌های تراشه W1 را ارتقا داده و برخی ویژگی‌های جدید را امکان‌پذیر کرده. به عنوان مثال،  بلوتوث 5 دارد، زمان مکالمه را یک ساعت افزایش داده، و سیری را با صدا فعال می‌کنه. به طور خاص، بلوتوث 5 محدوده‌ای را افزایش داده که در آن سیگنال‌ها می‌توانند بین تلفن شما و AirPods ارتباط برقرار کنند.
این تراشه همچنین تأخیر یا زمان لازم برای انتقال اطلاعات را تقریباً 30٪ کاهش می‌ده. تفاوت اصلی دیگر این است که ایرپادهای نسل دوم دارای یک کیس با شارژ بی سیم مبتنی بر Qi است. هر دو نسخه AirPods دارای حسگرهای نوری دوگانه، شتاب سنج دوگانه، میکروفون، باتری و آنتن هستند. در هر دو نسخه، حسگرهای نوری، که تشخیص می‌دهند ایرپادها چه زمانی برداشته می‌شوند/قرار داده می‌شوند، و شتاب‌سنج‌ها که اطلاعات مربوط به حرکات سر فرد را ضبط می‌کنند، با تراشه مرکزی ارتباط برقرار می‌کنند تا تجربه صدای بهتری را ارائه بده.

     شرکت سازنده                        Apple

             نام مدل

                          Apple AirPods 2
                تایپ                       Wireless Headphones
               فکتور                               Earbuds
          معرفی به بازار

March 20, 2019

           عرضه به بازار

March 26, 2019

                ابعاد

AirPods (each): 0.65 x 0.71 x 1.59 inches (16.5 x 18.0 x 40.5 mm) Charging Case: 1.74 x 0.84 x 2.11 inches (44.3 x 21.3 x 53.5 mm)

                وزن

AirPods (each): 0.14 ounce (4 g) Charging Case: 1.34 ounces (38 g)

             مقاومت                            ضدآب نیست
              آپشن‌ها

- به طور خودکار روشن، به طور خودکار متصل می‌شود

– دسترسی سریع به سیری با گفتن «Hey Siri» یا راه‌اندازی دوبار ضربه زدن

- برای پخش یا پرش به جلو دو ضربه سریع بزنید

- به سرعت در کیس شارژ می‌شه

– کیس را می توان با کانکتور لایتنینگ شارژ کرد

- سوئیچینگ بدون درز بین دستگاه‌ها

                 ios

12.2or later

            WatchOS

5.2or later

              MacOS

10.14.4or later

             Apple TV

Supported

              نوع صدا

Rich, high-quality audio and voice

       فیچرها و اجزا در صدا

Active noise cancellation with dedicated mic

            نوع بلوتوث

Bluetooth 5.0

            کیس ایرپاد

Lightning connector

            شارژ و قدرت

– باتری لیتیوم یونی غیر قابل تعویض

- AirPods با جعبه شارژ: بیش از 24 ساعت زمان گوش دادن، تا 18 ساعت زمان مکالمه

– AirPods (یک بار شارژ): تا 5 ساعت زمان گوش دادن، تا 3 ساعت زمان مکالمه

- 15 دقیقه در کیس معادل 3 ساعت زمان گوش دادن یا حداکثر 2 ساعت زمان مکالمه است
- دوگانه، شتاب سنج تشخیص حرکت، شتاب سنج تشخیص گفتار

             سانسورها

میکروفون دوگانه تشکیل دهنده پرتو، سنسورهای نوری 

             نوع چیپ

Apple H1

               قیمت

159 : AirPods 2 with Charging Case

$199 : AirPods 2 with Wireless Charging Case

همه چیز درباره‌ی AirPods Pro

برخلاف نسل دوم ایرپادها، اپل تغییرات زیادی در تولید هدفون‌های ایرپاد پرو خود ایجاد کرد و چندین تکنولوژی پیشرفته را در آن نصب کرد. یک تفاوت قابل توجه اینه که ایرپادها بسیار کوتاه‌تر هستند و نوک گوش پلاستیکی دارند. یکی از موردانتظارترین ویژگی‌های AirPods Pro حذف نویز فعال (ANC) است.
همان‌طور که از اسمش مشخص هست، ANC سعی می‌کنه در هنگام استفاده از AirPods تمام نویزهای خارجی را حذف کند. هر ایرپاد حاوی یک میکروفون رو به بیرون است که امواج صوتی نویز خارجی را ضبط کرده و به تراشه H1 ارسال می‌کنه. تراشه مرکزی امواج صوتی را پردازش می‌کنه و امواج ضد صدا تولید می‌کنه تا نویز اصلی را خنثی کند. تراشه مرکزی به طور مداوم این امواج صوتی را 200 بار در ثانیه تولید می‌کند تا از حذف کامل نویز اطمینان حاصل کند. نوک گوش ایرپاد را در جای خود محکم می‌کنه که به بهبود ANC کمک می‌کنه.
فرآیند ANC رو می‌توان در شکل زیر مشاهده کرد، جایی که رنگ سفید نشان دهنده امواج صوتی خارجی و رنگ سبز نشان دهنده امواج صوتی تولید شده است. Pro همچنین دارای یک حالت شفافیت است که در آن افراد می‌تونند به هر دو محیط اطراف خود گوش دهند و از AirPods خود استفاده کنند.
در حالت شفافیت، تراشه H1 امواج صوتی با شدت کمتری تولید می‌کنه تا اجازه بده مقداری نویز خارجی وارد بشه و به فرد امکان رو می‌ده که هر دو صدا را همزمان گوش کند. در نهایت، AirPods Pro یک کیس با شارژ بی‌سیم مبتنی بر Qi نیز همراه خود داره.

همه چیز درباره‌ی AirPods Max

بار دیگه، اپل به طور کامل از هدفون AirPods Max  برای ایجاد کن فیکونی در تغییر شکل محصولات خود استفاده کرد. با این حال، ایرپاد مکس دارای سخت افزار و نرم افزار خیلی شبیه به AirPods Pro است، به جز برخی ویژگی‌های جدید. مانند Pro، Max دارای حالت ANC و شفافیت هستش.
تفاوت اصلیشون اینه که مکس دارای بالشتک‌های فوم مموری است که قابلیت تنظیم را بهبود بخشیده و تناسب کامل را برای همه مشتریان فراهم کرده. از نظر سخت افزاری، تراشه H1 به روزرسانی شده که حاوی ده هسته صوتی است که می‌تونه 9 میلیارد کار در ثانیه انجام بده.
این سطح عملکرد به بهبود ویژگی‌های موجود AirPods Max مانند ANC کمک می‌کنه. برخی از ویژگی‌های جدید Max عبارتند از Adaptive EQ و Spatial Audio.
سازگاری EQ صدا را با تنظیم فرکانس پایین و متوسط صدا پس از تجزیه و تحلیل صداهای ضبط شده توسط میکروفون های رو به بیرون افزایش می‌ده. یکی از عوامل منفی در ساختار ایرپاد Max این است که بسیار گرونه و قیمت آن 549 دلار است که بسیار بالاتر از قیمت سایر هدفون‌های بی‌سیم اپل از ابتدا تا به امروز هستش.

مقایسه ۳ نسل ایرپاد از نظر فناوری صوتی

   آپشن‌های ایرپاد۳          نسل اخیر        نسل دوم              Airpod Pro       نسل سوم     Lightening case        نسل دوم
Airpod2ndgeneration

ActiveNoise Cancellation

             +              -               -

Adaptive Audio1

             +              -               -

Transparency mode

             +              -               -

Adaptive EQ

             +              +               -

Custom high-excursion Apple driver

             +              +               -

Custom high dynamic range amplifier

             +              +               -

Personalized Spatial Audio with dynamic head tracking2

             +              +               -

Vent system for pressure equalization

             +

              -               -


سوالات متداول در مورد Apple Inc:

شعار اپل چیست؟

شعار اپل «متفاوت فکر کن» است. پس از پخش اولیه آن در تلویزیون در سال 1997، شعار «متفاوت بیندیشید» اپل امروز همچنان با این شرکت مرتبط است و در کنار خط تولید محصولات نوآورانه‌اش همچنان می‌درخشد. این کلمات نشان دهنده پتانسیل و پیشرفتی است که شرکت را به جلو می‌برد.

چرا اپل نام "سیب" شد؟

نام اپل به دلیل علاقه استیو جابز به سیب انتخاب شد. در بیوگرافی والتر آیزاکسون از استیو جابز، جابز فاش می‌کند که نام «اپل» را زمانی که یکی از رژیم‌های میوه‌خواری خود را دنبال می‌کرد به ذهنش رسید. پس از بازدید از یک مزرعه سیب، استیو به نام اپل فکر کرد و آن را پیشنهاد داد.

فرضیه دیگری نام شرکت را به اسحاق نیوتن مرتبط می‌کند زیرا لوگوی اصلی اسحاق نیوتن را زیر درخت سیب نشان می‌داد. جابز حتی نقل قولی از شعری را درج کرد که نشان دهنده ارتباط با نیوتن بود.

چرا استیو جابز لوگوی اپل را انتخاب کرد؟

جابز لوگویی می‌خواست که نشان دهنده اهمیت طراحی در کامپیوترهای مدرن باشد و آن را با نام تجاری اپل هماهنگ کند. نتیجه یک تصویر دو بعدی سیب رنگین کمان بود. این طراحی جدید، پیشگامانه Apple II را برجسته کرد - اولین کامپیوتر با نمایشگر رنگی جهان.

چرا لوگوی اپل نیمه خورده است؟

راب جانوف، طراح گرافیکی که این لوگو را در سال 1977 ایجاد کرد، اظهار داشت که گاز سیب در درجه اول برای جلوگیری از اشتباه گرفتن سیب با گیلاس اضافه شده است. لوگوی رنگارنگ و دوستانه به گونه‌ای طراحی شده است که رایانه‌ها برای تازه واردان احساس راحتی و ترس کمتری داشته باشند.

استیو جابز در چه سنی اپل رو راه اندازی کرد؟

جابز در تنها 21 سالگی سفر پیشگامانه خودش را با وزنیاک در گاراژ خانوادگی خود شروع کرد. جابز برای تامین مالی استارتاپ بلندپرواز خود، اتوبوس فولکس واگن خودش رو فروخت، و وزنیاک از ماشین حساب علمی مورد علاقه خود جدا شد و آن را فروختش.

و البته مقاله ی تفاوت در ایرپاد پرو 2 و 3 اپل رو نیز حتما چک کنید....

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)