تاریخچه هدفون ها از ابتدای ظهورشان تا امروز

در این مقاله، قصد داریم با معرفی تاریخچه هدفون ها و روند تکامل آن ها، به بررسی این تجهیزات بپردازیم. لطفاً تا پایان همراه ما باشید.
تاریخچه هدفون ها از ابتدای ظهورشان تا امروز

(تاریخچه ی هدفون ها از ابتدای ظهورشان تا به امروز)

 در حال حاضر، استفاده از هدفون ­ها، هندزفری ­ها و ایرپادها و بادزها دیگر پدیده جدیدی نیست و به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. در طول رفت و آمدهای روزانه، حین کار کردن، ورزش یا قدم زدن افراد بسیاری را می­بینیم که به کمک انواع مختلفی از هدفون­ ها، هندزفری ­ها یا ایرپادها در حال لذت بردن از دنیای شگفت­ انگیز صدا هستند. اما آیا تا به حال از خود پرسیده ­اید که نقطه آغاز فناوری پیشرفته هدفون­ ها، هندزفری­ ها و ایرپادها کجا بوده است؟

 در این مقاله، قصد داریم با معرفی تاریخچه هدفون­ ها و روند تکامل آن­ها، به بررسی این تجهیزات بپردازیم تا متوجه شویم که این دستگاه­ ها چطور به مرور زمان پیشرفت کردند و کامل شدند. اگر کنجکاو هستید تا با روند تکامل هدفون ­ها از ابتدای ظهورشان آشنا شوید، پیشنهاد می­کنیم تا پایان همراه ما باشید.

- هدفون چیست؟

 هدفون یک جفت بلندگوی کوچک است که به کمک سیم یا از طریق بلوتوث، به دستگاهی مانند تلفن هوشمند، رایانه یا پخش کننده موسیقی وصل می­شود و صدا را به داخل گوشی­های هدفون که روی گوش یا داخل گوش کاربر قرار می­گیرند، انتقال می­دهد. هندزفری­ها و ایرپادها در واقع نسخه­های کامل شده هدفون­ها هستند که در این مقاله، به طور کامل به معرفی آن­ها می­پردازیم.

 هدفون­ ها، هندزفری ­ها و ایرپادها این امکان را در اختیار افراد قرار می­دهند تا به طور خصوصی و بدون ایجاد مزاحمت برای اطرافیانشان، از موسیقی، پادکست ، ویدئو، کتاب های صوتی و سایر محتواهای صوتی لذت ببرند.

- چرا اختراع هدفون موضوع مهمی است؟

اختراع هدفون به دلایل متعددی دارای تاثیر به­ سزایی در زندگی افراد بوده است. برخی از این دلایل عبارت­ اند از:

- حفظ حریم خصوصی : هدفون ، هندزفری یا ایرپاد به افراد امکان می­دهند بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران به محتواهای صوتی خود گوش دهند . از این رو، این دستگاه ­ها برای استفاده در فضا های عمومی مانند دفاتر کار، کتابخانه ­ها و وسایل حمل و نقل عمومی گزینه ­های ایده ­آل به حساب می ­آیند.

- تجربه همه جانبه صدا : هدفون­ ها در مقایسه با گوش دادن به موسیقی از طریق بلندگوها، تجربه صوتی فراگیرتر و دقیق ­تری را از محتواهای صوتی ارائه می­دهند. این تجهیز به کاربران اجازه می­دهد تا به طور کامل از ظرافت ­های صدا در موسیقی، فیلم و سایر محتواهای رسانه ­ای لذت ببرند.

- تمرکز : هدفون با جلوگیری از سر و صدای خارجی به افراد کمک می­کند تا بر روی کار یا مطالعه ­شان تمرکز کنند. این وسیله به ویژه برای دانش آموزان، دانشجویان، متخصصان و افرادی که در محیط­ های پر سر و صدا کار یا مطالعه می­کنند، ابزاری مفید است.

- برقراری ارتباط : هدفون ­ها دارای میکروفون داخلی هستند و امکان برقراری ارتباط در طول تماس­ های تلفنی، کنفرانس های ویدئویی و بازی­ های آنلاین را فراهم می­کنند و از این طریق، تعامل با دیگران را تبدیل به کار راحت­ تری می­نمایند.

- سرگرمی : هدفون­ ها با ارائه صدای با کیفیت بالا در موسیقی، فیلم، بازی و برنامه­ های واقعیت مجازی، تجربه جذاب­تر و لذت بخش­تری را برای کاربران می­سازند.

- تاریخچه تکامل هدفون : در ادامه، با روند تکامل هدفون­ ها و تاریخچه آن­ها آشنا خواهید شد.

- سال 1881:
مفهوم هدفون برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم (سال 1881) و همزمان با اختراع تلفن مطرح شد. هدفون هایی که در این دوره ساخته می­شدند، عمدتاً بزرگ، سنگین و جاگیر بودند و برای برقراری ارتباطات تلفنی توسط اپراتورهای تلفن مورد استفاده قرار می­گرفتند. 

- سال 1895: در سال 1895، هدفون­ ها صرفاً دستگاه ­های شنودی بودند که از طریق خطوط تلفن به اجراهای زنده تئاترها و سالن­ های اپرا وصل می­شدند. این هدفون­ ها ظاهری شبیه به گوشی­های پزشکی داشتند و مشترکین آن­ها که اغلب از طبقه مرفه جامعه بودند، می­توانستند از طریق یک هدفون بزرگ که به زیر چانه ­شان وصل می­شد، به اجرای موسیقی گوش دهند.

- سال 1910: اولین نوع از هدفون­ های مرسوم که به هدست رادیویی معروف بود، در سال 1910 توسط فردی به نام ناتانیل بالدوین ساخته شد که هدف از ساخت آن را مصارف نظامی نیروی دریایی اعلام کرد.

   کیفیت صدای این هدفون­ ها چندان مطلوب نبود و به­ راحتی روی سر قرار نمی­گرفت. در واقع، فردی که قصد استفاده از هدفون­ های نظامی را داشت، باید آن را با گیره­ای محکم روی سرش ثابت نگه می­داشت. از سوی دیگر، از آن­جا که این هدفون ­ها باید به یک مدار با ولتاژ بالا وصل می­شدند، کاربران همیشه در معرض خطر برق ­گرفتگی قرار داشتند.

در واقع می­توان گفت، هدفون ­ها در طول جنگ جهانی اول و دوم، توسط پرسنل نظامی و خلبانان برای برقراری ارتباطات نظامی و گوش دادن به برنامه ­های رادیویی مورد استفاده قرار می­گرفتند، اما به دلیل محدودیت ­هایی که در فناوری ساخت آن­ها وجود داشت و  وزن بالایی که داشتند، استفاده از آن­ها در طولانی ­مدت امکان­پذیر نبود و باید محصولی سبک­ و قابل­ حمل جایگزین آن­ها می­شد.

- سال 1958 : با پیشرفت تکنولوژی، هدفون­ ها از نظر طراحی، وزن، راحتی و کیفیت صدا تکامل بیشتری پیدا کردند. بروز خلاقیت در استفاده از مواد، تکنیک‌های ساخت و فناوری صوتی به ساخت هدفون‌هایی با کیفیت بالاتر و سبک‌تر منجر شد که برای استفاده مصرف‌کنندگان مناسب بودند.

در سال 1958، جان سی کاس John C. Koss، موسیقی ­دان جاز اهل میلواکی، اولین جفت هدفون استریو را تولید کرد. این هدفون ­ها گوشی­ های کوچکی مانند سمعک بودند که مستقیماً در مجرای گوش کاربر قرار می­گرفتند.

هدفون­ های جان سی کاس به علت برخورداری از کیفیت صدای بالا در پخش موسیقی زنده، مورد استقبال عمومی قرار گرفتند و بلافاصله توسط تولیدکنندگان دیگر کپی شدند.

- سال 1979 : در سال 1979، شرکت سونی با تولید واکمن سونی، یکی از نمادین­ ترین هدفون ­های تاریخ را به بازار عرضه کرد. اولین­ هدفون ­های قابل حمل در این سال ساخته شدند و با فروشی بیش از 400 میلیون دستگاه، به شکل قابل­ توجهی موردتوجه عموم قرار گرفتند.

در واقع می­توان گفت که استفاده از هدفون برای گوش کردن به موسیقی در هر زمان و مکان، از سال 1979 و با اختراع واکمن سونی شروع شد.

- سال 1980: در سال 1980، تغییرات زیر در هدفون­ های واکمن سونی اعمال شد:

  • به جای بند فلزی محکم هدفون ­های سونی، یک بند نازک­تر و سبک­تر روی سر قرار می­گرفت.
  • سیم رابط بین هدفون و واکمن، قابلیت جدا شدن از گوشی­ های هدفون و تعویض شدن را داشت.

گوشی­ های هدفون کوچکتر از قبل طراحی شدند و در برخی از مدل­ها، کاملاً در مجرای گوش قرار می­گرفتند.


- سال 1997:
از سال 1997، هدف شرکت ­های سازنده هدفون ­ها، تولید هدفون­ هایی بدون سیم بود که قرار گرفتن آن­ها روی سر کاربر باعث ناراحتی او نشود. اولین نسخه از هدفون­ های گردنی در این سال اختراع شدند.
- سال 2000: در سال 2000 شرکت BOSE با استفاده از بهترین فناوری­ های روز، اولین هدفونی را که مجهز به حذف نویز بود، طراحی و به بازار عرضه کرد.
- سال 2008: در سال 2008، هدفون ­ها بیشتر از گذشته جنبه هنری پیدا کردند و با کیفیت صدای بالا، حذف نویز و زیبایی چشم­گیر در طراحی آن­ها، میلیون­ ها طرفدار در سراسر جهان پیدا کردند. یکی از هدفون­ های پیشتاز در این دوره، هدفونی با نام Beats by Dr. Dre بود که توسط استیو جابز طراحی و ساخته شده بود.

  از سال 2010 تا امروز، تمرکز شرکت ­های سازنده هدفون­ ها بر تولید هدفون­ های بی­سیم و هوشمند است که به ­راحتی روی گوش یا در داخل گوش قرار بگیرند و با ارائه گزینه هایی مانند دسترسی به دستیارهای صوتی، حذف نویز، قابلیت کنترل تنها به کمک لمس هدفون و ... تجربه بهتری را برای کاربران خلق کنند.

- تاریخچه تکامل هندزفری ها  Handsfree :
نمونه­ های اولیه هندزفری­ ها در اواسط قرن بیستم معرفی شدند، اما استفاده از این فناوری در اوایل دهه 2000 محبوبیت بیشتری پیدا کرد. هندزفری ­ها به کاربران اجازه می­دادند بتوانند بدون نیاز به برقراری تماس فیزیکی با تلفن ­های همراه، به موسیقی گوش کنند یا مکالمات تلفنی خود را انجام دهند و از این طریق، راحتی و ایمنی بیشتر را احساس کنند.

فناوری هندزفری از همان زمان، به روند تکاملی خود ادامه داد، با دستگاه­ ها و برنامه ­های مختلف ادغام شد و به یکی از ابزارهای رایج در دنیای دیجیتال امروز تبدیل گردید. امروزه، هندزفری ­ها انواع مختلفی دارند که عبارت­ اند از:

  • هندزفری سیمی
  • هندزفری بی­سیم یا بلوتوثی
  • هندزفری گردنی

- هندزفری سیمی: اولین مدل هندزفری که از دهه 1990 در بازار عرضه شد و محبوبیت زیادی هم پیدا کرد، هندزفری سیمی بود که همانطور که از اسم آن پیداست، برای اتصال آن به گوشی باید از یک سیم کمک گرفت. این هندزفری‌ها به علت داشتن سیم، حرکت افراد و به ویژه ورزشکاران، در حین استفاده از آن را محدود می‌کنند و بیشتر در معرض بریدگی سیم و خراب شدن هستند.
- هندزفری بی سیم یا بلوتوثی: به منظور رهایی از دردسرهای سیم در هندزفری‌های سیمی، مدل بی‌سیم یا بلوتوثی این تجهیز در اوایل دهه ۲۰۱۰ اختراع شد و ظرف مدت کوتاهی به محبوبیت رسید.

در ابتدا هدفون‌ها و هندزفری‌های بی‌سیم، تنها برای یک گوش طراحی می‌شدند، اما با گذشت زمان، هدفون‌ها و هندزفری‌های بلوتوثی برای هر دو گوش ساخته شدند و مورد استقبال عموم قرار گرفتند.

- هندزفری گردنی: هندزفری پشت گردنی که به آن هندزفری گردنی نیز گفته می­شود، یکی از سبک ­های محبوب هندزفری است که دارای بندی پشتیبان است که مانند یقه لباس در پشت گردن افراد قرار می­گیرد. هندزفری ­های گردنی برای موقعیت­ های متنوعی مانند کار در دفاتر شلوغ یا استفاده در منزل و در حین انجام کارهای مختلف مناسب هستند.  

- معرفی آی پاد iPod: آی پاد یکی دیگر از فناوری­ های تأثیرگذار در تاریخچه تکامل هدفون­ ها بود که در سال 2001 برای سیستم عامل مایکروسافت طراحی و منتشر شد. این وسیله که یک پخش­ کننده کوچک و شیک موسیقی بود، به عنوان یکی از انقلابی ­ترین محصولات صوتی در دهه 2000 شناخته می­شد.

نسل پنجم آی پاد در سال 2005 با طراحی مینیمال، ساده و کوچک توسط شرکت اپل تولید و به بازار عرضه شد. هدفون­  های سفید کوچکی که همراه این تجهیز بودند، به عنوان نماد آی پاد در کمپین ­های تبلیغاتی فراگیر شدند.

نسخه­ های بعدی آی پاد دارای اندازه­ های کوچک­تر، ظرفیت ذخیره ­سازی بیشتر، قابلیت پخش بازی و ویدئو و رابط­ه ای صفحه لمسی بودند و این امکان را در اختیار کاربر قرار می­دادند تا موسیقی را بر روی سیستم استریوی منزل یا ماشین پخش کنند، موسیقی یا پادکست گوش کنند و به ضبط صدا بپردازند.

- تاریخچه تکامل ایرپادها Airpods: ایرپادها Airpods نسل جدیدی از هدفون­ های بی­سیم بلوتوثی هستند که برای اولین بار در سال 2016 در کنار گوشی آیفون 7 به بازار عرضه شدند و ظرف مدت کمتر از دو سال، به یکی از محبوب ­ترین لوازم جانبی اپل تبدیل شوند.

نسل دوم ایرپادها در مارس 2019 معرفی شدند. طراحی آن­ها مشابه نسل اول بود ولی پردازنده H1 به این ایرپادها اضافه شد که از اتصال بلوتوث 5 و دستیار شخصی هوشمند سیری پشتیبانی می­کند.

زمان مکالمه ایرپادهای نسل دوم، 50 درصد بیشتر شد و زمان اتصال دستگاه به گوشی آیفون سریع­تر صورت می­گرفت.

علاوه بر این، شرکت اپل ویژگی نوشتن پیام به کمک دستیار هوشمند سیری (Siri) را نیز به ایرپادهای نسل دوم اضافه کرد که کاربر به کمک آن­ها می­تواند پیام­ های متنی را به سیری دیکته کند.

ایرپادهای نسل سوم در اکتبر 2021 به بازار عرضه شدند. این ایرپادها ضدآب هستند، از قابلیت کنترل به وسیله لمس شدن برخوردارند، عمر باتری طولانی ­تری دارند و با کیس پشتیبانی از شارژ Magsafe، تا 30 ساعت شارژ خواهند داشت.

- حرف آخر...

همانطور که در این مقاله گفته شد، اولین هدفون ­ها با اختراع تلفن و برای استفاده اپراتورهای تلفن طراحی شدند که وزن بالایی داشتند و در طولانی­ مدت قابل استفاده نبودند. محبوبیت هدفون­ ها در طول جنگ­ های جهانی اول و دوم که پرسنل نظامی و خلبانان از این تجهیز برای برقراری ارتباطات نظامی و گوش دادن به رادیو استفاده می­کردند، افزایش یافت.

در اواسط قرن بیستم، فناوری هدفون­ ها پیشرفت­ زیادی داشت و با اختراع واکمن، استفاده از آن­ها برای گوش دادن به موسیقی در حین حرکت رایج شد.

در طول سال­ های پس از آن، هدفون­ها پیشرفت­ه ای گسترده ­تری داشتند و محصولات مشابه ی مانند هندزفری­ ها و ایرپادها نیز به بازار عرضه شدند که با طراحی مناسب، کیفیت صدای بالا و راحتی بسیار حین استفاده، به یکی از لوازم جانبی مهم برای دوستداران موسیقی و گیمرها تبدیل شدند.

در سال ­های اخیر، هدفون ­ها، هندزفری ­ها و ایرپادها با دارا بودن ویژگی­ هایی مانند حذف نویز، اتصال بلوتوث، قابلیت کنترل به وسیله لمس شدن، قابلیت اتصال به دستیارهای صوتی و ... تکامل بیشتری پیدا کرده­ اند و به بهبود تجربه شنیداری افراد از برقراری مکالمه، شنیدن موسیقی یا گیم بازی کردن کمک می­کنند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)