ANC چیست و چه کاربردی دارد؟

ANC چیست و چه کاربردی دارد؟
فناوری ANC مخفف سه کلمه ACTIVE NOISE CANCELLATION است. برای اینکه با سازوکار این فناوری آشنا شوید، سه مرحله‌ی پروسه نویز کنسلینگ را توضیح میدهیم

سال‌ها پیش وقتی مجبور به شنیدن موسیقی در محیط‌های شلوغی مثل مترو یا ورزشگاه و... بودیم برای اینکه صدای آهنگ یا خواننده را بهتر بشنویم بایستی آنقدر صدای آهنگ را زیاد می‌کردیم تا صدای موزیک به همه صداهای مزاحم اطراف غلبه کند! برای حل این مشکل، فناوری نویز کنسلینگ یا همان ANC وارد دنیای هدفون‌ها و هندزفری‌ها شد تا یک تحول چشمگیر در فناوری هدفون‌ها انجام گیرد!

فناوری نویز کنسلینگ یا همان ANC، صداهای مزاحم اطراف را شناسایی کرده و با تولید یک فرکانس مشابه اما متفاوت با آن، صدای مزاحم را حذف می­کند

 

فناوری ANC چیست و چگونه کار می‌کند؟

فناوری ANC مخفف سه کلمه ACTIVE NOISE CANCELLATION است. برای اینکه با سازوکار این فناوری آشنا شوید، سه مرحله‌ی پروسه نویز کنسلینگ را توضیح می‌دهیم:

تشخیص صدای مزاحم: اولین وظیفه‌ای که این فناوری انجام می‌دهد، تشخیص صداهای مزاحم است. در برخی محیط‌ها، تشخیص این صدای اضافه کار راحتی است؛ مثل زمانی که در حال رانندگی هستیم و صدای موتور خودرو به‌صورت ممتد و مستمر به گوش می‌رسد.

در این محیط‌ها، چون صدای تولید شده در محدوده یک فرکانس خاص است، تشخیص آن به سادگی صورت می‌گیرد اما در محیط‌هایی مثل فرودگاه یا استادیوم و... که صداهای مختلفی با فرکانس‌های متفاوت به گوش می‌رسد، عیار یک هندزفری خوب و عالی مشخص می‌شود!

هندزفری‌هایی که از سیستم نویز کنسلینگ استفاده می‌کنند، به چند میکروفون مجهز می‌شوند و هر چقدر تعداد این میکروفون‌ها بیشتر باشد، کار تشخیص صدای مزاحم و جمع‌آوری آن، دقیق‌تر، سریع‌تر و بهتر صورت می‌پذیرد. البته تعداد میکروفون به تنهایی کافی نیست و محل قرارگیری آن هم مهم است تا بتواند از عهده وظیفه خود به‌درستی بر‌ بیاید.

تولید فرکانس مشابه اما معکوس: گام دوم، تولید یک صدا با فرکانسی مشابه صدای اضافه است که توسط درایورهای هدفون تولید می‌شود. البته این صدای تولیدی بایستی ۱۸۰ درجه از لحاظ فازی با صدای جمع آوری شده از محیط متفاوت باشد تا فناوری نویز کنسلینگ به‌درستی وظیفه خود را انجام دهد.

پخش و تداخل صدای تولیدی: فرکانس تشخیص داده شده از درایور پخش می‌شود و در تداخل با صدای مزاحم محیط، آن را حذف و به اصطلاح خنثی می‌کند تا هیچ صدای اضافه‌ای به گوش نرسد.

هندزفری‌های مجهز به فناوری ‏ANC

قبل از اینکه چند مدل هندزفری که از سیستم نویز کنسلینگ بهره می‌برند را معرفی کنیم باید چند نکته را بیان کنیم. نکته اول اینکه یکی از تفاوت قیمت مدل‌های گران‌قیمت با مدل‌های ارزان در حوزه حذف صدای مزاحم محیط یا همان ANC، در کارایی آنها است.

طراحی و محل قرارگیری میکروفون‌ها و حتی تعداد آنها به علاوه چیپ ANC بسته به کارایی و برند، قیمت‌های متفاوتی دارد و هر چقدر این فناوری دقیق‌تر و بهتر باشد، قطعاً هزینه گرانتری هم دارد. نکته دوم در مورد فناوری نویز کنسلینگ این است که پروسه تولید، پخش و تداخل، بایستی دقیقاً همان زمانی باشد که صدای مزاحم وارد هندزفری می‌شود و چنانچه حتی چند میلی‌ثانیه تداخل وجود داشته باشد، نه تنها صدای مزاحم حذف نخواهد شد، بلکه قرار است یک صدای مشابه هم بشنویم!

هندزفری Remax AirPods Pro2 2024 :

برای جبران مصرف بالاتر باتری، دو امتیاز فوق‌العاده برای ریمکس ایرپادز پرو ۲ مدل ۲۰۲۴ تدارک دیده شده است؛ ظرفیت و حجم باتری به ۱۱۰ میلی آمپر ساعت افزایش یافته و شارژر هم از نوع سریع است تا مدت زمان انتظار برای شارژ شدن ایرپاد‌ها، کاهش پیدا کند. طبق گفته سازنده، هر ایرپاد به­مدت 8ساعت قابل استفاده مداوم است و در تست ما با روشن ماندن نویز کنسلینگ و صدای موزیک 60 درصد، کمی کمتر از ادعای سازنده دوام داشت. با این­ حال در مقایسه با رقبای هم قیمت، عملکرد خوبی دارد و از نظر باتری و البته قابلیت حذف صدای مزاحم، عالی است.

هدفون بلوتوثی  QCY T13 ANC2  :

کیو سی وای یکی از زیرمجموعه­های شیائومی است که هدفون و هندزفری­های فوق­العاده­ای تولید می­کند. طراحی T13 زیبا و همه‌پسند است! دو مورد باعث شده این مدل را در لیست بهترین هندزفری های ANC دار قرار دهیم؛ اول اینکه قیمت این مدل کمتر از یک میلیون تومان است و دوم، حالت Game Mode است. با فعال کردن این قابلیت، تاخیر صداها به شکل چشمگیری کاهش پیدا می­کند. در نهایت، بهره­گیری از فناوری نویز کنسلینگ هم برگ برنده این مدل در این بازه قیمتی است.

هدفون هایلو w1 ANC:

قیمت این مدل کمی بیش از دو میلیون تومان است اما ارزشش را دارد! اولین چیزی که شما را مجذوب می­کند، کیفیت ساخت بالای این مدل است. هایلو تلاش کرده هم کیس دستگاه و هم ایرپادها را از مواد درجه یک تولید کند و در این مورد هیچ خساستی به خرج نداده است! مورد بعدی استفاده از فناوری ANC و قابلیت نویز کنسلینگ است و شاید در این سطح قیمتی آپشن فوق­العاده­ای نباشد اما حضورش به ارزش خرید این مدل افزوده است.

طراحی ارگونومی W1 ANC آنقدر بی­نقص است که به سختی از گوش درمی­آید و اگر بزرگنمایی نکنیم در دویدن هم می­تواند خیال کاربر را راحت کند! درایورها هم از عهده پخش با کیفیت موزیک برمی­آیند و نمی­توان به کیفیت صدای آن ایرادی گرفت.

هندزفری نیا مدل AirPods Pro2 RS-300:

این مدل از شرکت معتبر و نام آشنای نیا است که در ایران، طرفداران بسیاری دارد. باتری ایرپادها و همچنین باتری استفاده شده در کیس ظرفیت بالایی دارد و مدت استفاده در هر بار شارژ، بالاتر از رقبای هم­قیمت است. چیزی که این مدل را از رقبا متمایز کرده، بهره­گیری از شارژ وایرلس کیس دستگاه است زیرا کیس این مدل قابلیت شارژ بی­سیم را داراست. وظیفه نویز کنسلینگ هم در این مدل قابل قبول است و نمی­توان انتقادی به آن وارد کرد!

 

قیمت بالا و مصرف بیشتر باتری و تا حدودی نگرانی از عدم آگاهی از شرایط به­واسطه حذف همه صداهای اطراف، معایب فناوری ANC است و بهتر است در مواقع رانندگی کردن و کارهای نیاز به حساسیت، این سیستم متوقف شود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)